Items Similar to Cristo deposto alla croce con un angelo, Maria Maddalena e tre angioletti
Want more images or videos?
Request additional images or videos from the seller
1 of 3
Girolamo TroppaCristo deposto alla croce con un angelo, Maria Maddalena e tre angioletti1680
1680
About the Item
Girolamo Troppa (Rocchette, 1636 – Roma, 1710)
Cristo deposto alla croce con un angelo, Maria Maddalena e tre angioletti con i simboli della passione.
Olio su tela, cm 155x200 con cornice cm 170x230
Il Cristo deposto occupa l’intera composizione dal taglio orizzontale e presenta il corpo con il capo abbandonato all’indietro, ben studiato nei dettagli anatomici dei muscoli e avvolto in fasce di lino. Al tragico evento partecipano tre angioletti con i simboli della Passione, intenti a sorreggere il velo, a raccogliere la corona di spine e a sostenere una mano esangue. Alle spalle di Cristo un angelo dalle grandi ali piumate è colto nell’atto di volgersi con fare accorato verso l’alto, mentre a destra è collocata la figura di Maria Maddalena in atteggiamento penitente e facilmente riconoscibile per i lunghi e fluenti capelli biondo-rossi. Sullo sfondo, come di consueto in questa iconografia, compare il Golgota che si staglia contro un cielo percorso da fitte nubi.
La presenza della firma del pittore Girolamo Troppa, danneggiata e non facilmente leggibile, venne individuata per la prima volta da Schleier (1990, p. 32 cat. 20) e messa a
confronto con la firma del dipinto con Pastore con liuto e due putti in un paesaggio (cm 98 x 136) conservato a Minsk. Troppa, di cui non si conosce in modo esauriente la formazione, iniziò probabilmente la sua attività di pittore presso Mario dei Fiori, nella cui bottega è documentato nel 1656 (Batoni-Primarosa 2010). Artista versatile, impegnato anche in numerose commissioni pubbliche, si ispirò ai paesaggi della sua terra sabina e venne influenzato da Giovanni Battista Romanelli e Giovanni Battista Gaulli detto il Baciccio, da tenebristi quali Giacinto Bradi e Pier Francesco Mola, nonché dalla coeva scultura di matrice berniniana.
Bibliografia: E. Schleier, Disegni di Girolamo Troppa nelle collezioni tedesche e altrove , in
“Antichità Viva”, XXIX, 1990, 6, pp. 23-34 (speciatim, pp. 27, nota 1; p. 32, cat. 20, fig. 23) F. Petrucci, Considerazioni su Girolamo Troppa: un “tenebrista” del tardo Seicento romano, in “Prospettiva”, 146, 2012, pp. 88-102 (speciatim , p. 100, cat. 112)
E. Schleier, Altre aggiunte a Girolamo Troppa pittore e disegnatore , in “Studi di Storia dell’Arte”, 26, 2015, pp. 215-228 (speciatim, p. 221, figg. 6-7; p. 225)
Provenienza: art market Rome, 1980s (as Annibale Carracci); with Kate Ganz, London; sale, Christie’s, London, 9 July 1993, lot 76 (as Girolamo Troppa, with the provenance of the Sagradi-Strozzi Family, Ferrara); with Minai Faldella, Bologna; Private collection, Switzerland.
- Creator:Girolamo Troppa (1636 - 1710, Italian)
- Creation Year:1680
- Dimensions:Height: 66.93 in (170 cm)Width: 90.56 in (230 cm)
- More Editions & Sizes:170x230Price: $24,830
- Medium:
- Movement & Style:
- Period:
- Condition:
- Gallery Location:Balerna, CH
- Reference Number:1stDibs: LU2122210888502
About the Seller
No Reviews Yet
Vetted Seller
These experienced sellers undergo a comprehensive evaluation by our team of in-house experts.
Established in 2013
1stDibs seller since 2022
- ShippingRetrieving quote...Ships From: Balerna, Switzerland
- Return PolicyA return for this item may be initiated within 7 days of delivery.
More From This SellerView All
- Andata al calvarioBy Sebastiano MazzoniLocated in Balerna, TISebastiano Mazzoni Andata al calvario Olio su tela, Sec. XVI, cm 130x143; con cornice 167x153x9 Il dipinto rappresenta un episodio della Passione di Cristo cui accennano appena i Van...Category
17th Century Baroque Interior Paintings
MaterialsCanvas, Oil
- Testa di VecchioLocated in Balerna, TIFrancesco Fracanzano (Monopoli 1612-Napoli 1656) Testa di vecchio Olio su tela, cm 66x52,5 La tela presenta la figura di un uomo anziano a mezza figura con lo...Category
17th Century Baroque Portrait Paintings
MaterialsCanvas, Oil
- Pittore Toscano da Rutilio Manetti, Mosè e AronneLocated in Balerna, TIPittore Toscano da Rutilio Manetti Mosè e Aronne Inizio Sec. XIX Olio su tela, cm 77x56; con cornice cm 99x77 Il dipinto raffigura Mosè e Aronne che studiano le sacre Scritture. Come...Category
Early 19th Century Italian School Interior Paintings
MaterialsCanvas, Oil
- Testa di Santo MartireLocated in Balerna, TISebastàn de Llanos Valdès (circa 1605-1677) testa di santo martire Olio su tela, cm 50,5x72,5 Non vi sono dubbi in merito all’autografia del dipinto che spetta a Sebastian de Llanos y Valdes (1616-1677), come testimonia l’ iscrizione frammentaria posta nel margine inferiore destro della composizione. Il pittore spagnolo fu allievo di Herrera il Vecchio (1576-1656), poliedrico artista suo conterraneo, abile oltre che nel dipingere anche nella lavorazione del bronzo e nel campo della medaglistica. Nella famosa bottega dell’ Herrera, cui viene attribuito il ruolo di fondatore della famosa Scuola di Siviglia, gravitarono anche il tredicenne Velasquez, che vi rimase per un intero ano, e Ignacio de Riarte. Nel nostro dipinto raffigurante la testa...Category
17th Century Old Masters Figurative Paintings
MaterialsCanvas, Oil
- Due teste di ApostoliLocated in Balerna, TISeguace di Peter Paul Rubens, Due teste di apostoli Metà del XVII secolo, Olio su tela, cm 47,5x61 Il dipinto raffigura due teste di anziani ed è collocabile in ambito fiammingo. Potrebbe trattarsi del ritratto di due sapienti dell’ antichità , e in particolare di due filosofi caratterizzati da atteggiamenti opposti: quello di sinistra con lo sguardo verso terra, potrebbe ricordare Aristotele; quello di destra, con lo sguardo rivolto verso il cielo, il suo maestro Platone. In alternativa va presa in considerazione l’ ipotesi, forse più probabile, che si tratti di uno studio su due teste di apostoli che trovano posto nella zona inferiore dell’ assunzione della Vergine. // Follower of Peter Paul Rubens, Two Heads of Apostles Mid 17th century, Oil on canvas, 47.5x61 cm The painting depicts two heads of elderly people and can be placed in the Flemish context. It could be the portrait of two scholars of antiquity, and in particular of two philosophers...Category
17th Century Old Masters Figurative Paintings
MaterialsOil, Canvas
- San Francesco, Santa Caterina d’Alessandria, Sant’Agostino e San NicolaLocated in Balerna, TILuca Signorelli (Cortona 1445 - 1523). € 40,000 San Francesco, Santa Caterina d’Alessandria, Sant'Agostino and San Nicola da Tolentino Oil on panel, 1...Category
15th Century and Earlier Old Masters Interior Paintings
MaterialsPanel, Oil
You May Also Like
- The Tooth-Puller (Il Cavadenti) - Oil on Canvas by Follower of CaravaggioBy Follower of Caravaggio (Michelangelo Merisi)Located in Roma, ITThe Tooth-Puller is a superb original oil painting on canvas, realized by an anonymous artist, a follower of Caravaggio, in the first half of the X...Category
Late 17th Century Baroque Figurative Paintings
MaterialsCanvas, Oil
- 18th century oil sketches for a Baroque interior - a pairLocated in London, GBA FEAST OF THE GODS WITH VENUS AND BACCHUS Collections: With Appleby Brothers, London, June 1957; Hazlitt, Gooden & Fox, London, 1961; John and Eileen Harris, acquired from the above, to 2015. Literature: Jacob Simon and Ellis Hillman, English Baroque Sketches: The Painted Interior in the Age of Thornhill, 1974, cat. no.12 (as by Louis Laguerre); Elizabeth Einberg (ed.), Manners and Morals: Hogarth and British Painting, 1700-1760, exh. cat., London (Tate Gallery), 1987, cat. no.10 (as by Louis Laguerre); Tabitha Barber and Tim Bachelor, British Baroque: Power and Illusion, exh. cat., London (Tate Britain), 2020. Exhibited: Twickenham, Marble Hill House, English Baroque Sketches: The Painted Interior in the Age of Thornhill, 1974, no.12 (as by Louis Laguerre); London, Tate Gallery, Manners and Morals: Hogarth and British Painting, 1700-1760, 1987, no.10 (as by Louis Laguerre); London, Tate Britain, British Baroque: Power and Illusion, cat. no 92, 2020. CUPID AND PSYCHE BEFORE JUPITER Collections: With Appleby Brothers, London, June 1957; Hazlitt, Gooden & Fox, London, 1961; Anthony Hobson, acquired from the above, to 2015. These recently re-united paintings are the most ambitious surviving baroque ceiling sketches made in Britain in the early eighteenth century. From the Restoration until the rise of Palladianism in the 1720s decorative history painting formed the preeminent artistic discipline in Britain. It was a field dominated by Continental artists including the Italian Antonio Verrio and the Frenchmen Louis Laguerre and Louis Chéron...Category
Early 18th Century Baroque Figurative Paintings
MaterialsOil, Canvas
- 1760 Flemish Baroque oil painting. Romantic scene. Signed and dated.By Jan Josef Horemans the YoungerLocated in Berlin, DEFlemish Baroque painting. Romantic scene. Signed and dated. J. HOREMANS 1760. This 100% authentic painting captivates with its powerful colors. A real eye-catcher. Dimensions witho...Category
Mid-18th Century Baroque Figurative Paintings
MaterialsCanvas, Oil
- To the Calvary with Madaleine - Oil on Canvas by Ippolito Borghese - Early 1600By Ippolito BorgheseLocated in Roma, ITTo the Calvary with Maddalena is a superb and impressive original oil painting on canvas, realized by the Italian artist Ippolito Borghese (Sigillo, 1568 - after 1627) Original Title: Andata al Calvario con l'incontro con la Maddalena...Category
Early 17th Century Baroque Figurative Paintings
MaterialsCanvas, Oil
- Jesus and Saint John the BaptistLocated in Atlanta, GASimilar in style to Guido Reni's late masterpiece "The Baptism of Christ," circa 1623, this painting by a follower of Guido Reni captures Reni's unique balance of strictly discipline...Category
18th Century and Earlier Baroque Figurative Paintings
MaterialsOil, Canvas
- Three AngelsBy Domenico Piola the ElderLocated in New York, NYProvenance: Robert L. and Bertina Suida Manning, New York, until 1996 Private Collection, USA One of the leading artists in Genoa during the second half of the seventeenth century, Domenico Piola came from a successful family of artists, renowned for their many illusionistic ceiling programs throughout Genoese churches and palaces. A prolific draughtsman and painter, Domenico oversaw an extremely productive studio. In addition to his collaborations with numerous other artists, Domenico also provided many designs for book illustrations and prints that circulated throughout Europe, earning him international exposure and high acclaim in his own day. As Dr. Anna Orlando has indicated (written communication), the present work is an early work by Piola, datable from the late 1640s. At this time the young artist came strongly under the influence of Castiglione and Valerio Castello, while admiring the works of Giulio Cesare Procaccini. Piola’s works from this period are exuberant and fluid, and the artist’s love of portraying children is evident from the angels and putti that populate both his altarpieces and more intimate paintings. The present work depicts three angels...Category
17th Century Baroque Figurative Paintings
MaterialsOil, Canvas